Blog especial de la Revista CRÒNICA Digital de la Vall d'Albaida
Dedicat a les Festes de Moros i Cristians d'Ontinyent
Juliol-Agost de 2009 cronicamic@gmail.com


La nostra portada. Obra d'Àngel Alberca

dilluns, 24 d’agost del 2009

L'Ambaixada Cristiana




El seguici del Banderer i de l'Ambaixador Cristians, de la comparsa dels "Cruzados", volia representar enguany les forces cristianes que participaren en la gran batalla de Las Navas de Tolosa (16 de juliol de 1212), potser la més gran de les viscudes mai en la península Ibèrica medieval. Almenys, sí que va ser de les més decisives, perquè a través d'ella l'imperi Almohade d' An-Nasid (Miramamolín pels cristians) arribava al seu declivi.
Una primera carrossa rememorava el fet que per més que fou una convocatòria del rei de Castella Alfons VIII, la batalla fou internacional i tingué un caràcter d'autèntica croada. El mateix papa Innocenci III, a través de l'Arquebisbe de Toledo Ximénez de Rada, fou qui atorgà les butles corresponents. Foto de Pep Alfonso.


Una primera esquadra de ferotges guerrers croats ultramontans. Foto de Pep Alfonso.

Un ballet acompanyat de diverses estructures arquitectòniques representaven Toledo i una llegenda sobre cert vell jueu. Foto de Pep Alfonso.


Els "Cruzados" han cuidat bé del fet històric i del llegendari. Uns cavallers representaven les nacions que participaren en la batalla. Al capdavant les que acudiren amb el seu propi rei, Castella, la Corona d'Aragó i Navarra, i després les distintes ordes militars, Portugal, Lleó i els representants ultramuntans (europeus, francesos sobre tot). Els detalls varen ser tan cuidats que la bandera dels Navarresos fou la històrica Arrano Beltza, perquè conta la llegenda que va ser a partir de la batalla de Las Navas que els Navarresos van usar com a armes pròpies les cadenes de Miramamolín. Foto de Pep Alfonso.
Dues esquadres femenines, amb vestits militars, insistien en la idea de la internacionalitat d'aquella batalla. El fet remet al costum variat que els "Cruzados" han mostrat sempre amb detalls com els escuts en les seues capes. Foto de Pep Alfonso.

Un nombrós ballet amb donzelles i cavallers custodiant un dels símbols de la batalla, "El pastor de las Navas", que avisà de la presència de l'exèrcit Almohade. Uns envelats fets amb mapes i un sensefí de banderers, donaven pas als càrrecs dels "Cruzados". Foto de Sergi Gómez.


Els joves Banderer i Ambaixador Cristians, Germán Gandia i Francisco Luis Gil, entraren amb vestits de blau clar i groc amb una heràldia que volia recordar l'orde militar castellana de Calatrava. Foto de Pep Alfonso.



L'esquadra d'escorta dels "Cruzados" compartia detalls amb els vestits dels dos càrrecs cristians. Foto de Pep Alfonso.
L'esquadra de gala de la comparsa "Cruzados" tancava la representació històrica d'una de les diverses croades que tingueren lloc al territori peninsular. Foto de Sergi Gómez.
Els Contrabandistes desfilaren ben lluïts i contents. No de bades ara que estan a dos anys del seu 150 aniversari, la seua funció com a ambaixadors de la festa ontinyentina pot propiciar que el mateix Ontinyent s'agermane amb la vila andalusa de Ronda.
Un dels moments més sorprenents de la vesprada fou el pas de la carrossa del porta-guions dels Fontanos. Era tanta i tanta la gana de festa del públic que aquest es posà a corejar, en tot el recorregut de l'Entrada, els temes populars que interpretaven dos dolçainers i un tabaleter...
Foto de Sergi Gómez.

Dos esquadres de Fontanos van desfilar amb la boina tradicional del que va ser el segon vestit de gala en la història de la comparsa. Estem davant d'un nou canvi i d'una "comodització històrica" del vestit amb una possible oficialització d'aquest element? Foto de Sergi Gómez.


Les esquadres dels Asturs anaven concloent una Entrada Cristiana molt més pausada que no la de l'any passat. Foto de Sergi Gómez.



Els Llauradors han passat a ser la comparsa més gran de les cristianes. Enguany, han tancat l'Entrada amb el regust dels seus pas-maseros, algun d'ells ben interessant. Foto de Sergi Gómez.